Все игры
Обсуждения
Сортировать: по обновлениям | по дате | по рейтингу Отображать записи: Полный текст | Заголовки

ВОЖОДЫР

Анатолий Галихановhttp://vorshud.unatlib.org.ru/index.php/Календарные_о..

Татын конечно праздник- Вожодыр христианствоен гердӟамын. Азьло, вашкала дыря удмуртёс но мукет калыкёс Вожодырез 21-22 декабрын ортчытӥллям. Асьмелы таиз кельше, ведь асьмеос вашкала осконэз кутӥсьёс. Та нунал асьме гуртынн но ӝытаз ваннапаласен уллапалозь, гурт капка сьӧры потытозь ик шайтаннёсыз убырёсыз улляса потӥллям, капкае корка сергы йыгаса ветлиллям , пмналёс кырӟаса но ваьскылиллям. Али можно пестон яке капкае аслад юртаж шартлатыны.Ӵукнаяз табань, куарнянь пыжыны. куриськыны Инмарлы,Шунды Мумылы...
Ссылка vorshud.unatlib.org.ru
 Календарные обряды удмуртов — Удмуртская вики


Метки: праздн

Куриськон

15 июня в деревне Алтаево пройдет Сизиськон(малое моление), а 17 июня большое моление -Мӧр Вӧсь куриськон(Моление миром). приглашаем желающих участвовать в молении. Моление начнется в 12 часов местного времени.
24 июня приглашаем в деревню Варяш РБ на Элен Вӧсь куриськон.

ЙО ВЫЛЭ СУЛТОН

Вот что пишет Владыкин в отношении Рождества в своей книге "Религиозно - мифологическая картина мира удмуртов"
В отношении удмуртов-приверженцев традиционной религии- "Рождество" не является религиозным праздником. 7 числа у удмуртов начинается Вожодыр(святки) - переходное время, период зимнего солнцестояния. У тюрков Поволжья- (нардуган). Нукратские (чепецкие) татары называли это время, как и удмурты - (вожо). Этот праздник включал в себя проводы старого и встречи нового года. Празднование начиналось 7 января - толсур(зимний праздник-букв. - зимнее пиво)ЫМУСЬТОН, УМЫСЬТОН(букв. - открывание рта); название связано со снятием табу на пищу, наложенного после СИЗЬЫЛ ЮОН(осеннего праздника).

Накануне этого дня в каждом доме стол застилали белой скатертью, клали каравай хлеба и соль в солонке. Обязательным обрядовым блюдом являлись пельмени, перепечи, яичные лепёшки.
Договорившись всей деревней несли в один из домов муку и пекли КУАРНЯНь -пресные лепёшки. Вечером, освятив их. т.е. произнеся молитву совершали совместную трапезу.Личное присутствие было необязательным. Каждый кто принес муку считается участником общей трапезы. 
С 7 января начиналось ряжение- портмаськон, пензаськон, вожояськон, чокмортскон, продолжавшийся до 19 января(йо вылэ султон-букв.: вставание на лед). Считалось , что ряженые пугают банных духов, изгоняют болезни и всякие напасти. Ряженые ходили по деревне сверху в низ, по течению реки стуча по воротам и по углам домов.
13-14 гадали.Ряжение заканчивалось на крещение-йо вылэ султон.
 19 января ряженых в дом не пускали. Мыли полы, стены, потолки.
Вожодыр заканчивался 19 января. Этот день называли ЙО ВЫЛЭ СУЛТОН. В этот день не разрешалось: носить воду, что либо делать: "Курег гинэ но сюдыны уг яра . С утра идут к реке , чертят крест и делают прорубь. Считалось , что в этот день вся "нечисть" -ВОЖООС уходит под воду . В это же время поминали умерших, проводили ЙЫР ПЫД СЁТОН. Женщине посвящали голову и ноги теленка, а мужчине жеребенка. 
Дальше, через 7-8 недель ВОЙ

Метки: Элен Вось

Быдзым нунал

Быдзым нунал

Быдзыннал. Быдзымнал, Акашка, Пасха, Пейсах, Астар но мукет. Портэм  ним сётылизы дунне вылын улись калыкъёс та тулыс праздниклы. Котькуд калыклэн аслаз нимыз ке но, праздниклэн пуштросэз одиг. Нош пуштросэз солэн  шумпотон: шундылэн шуныт тылсиосызлы, инкуазьлэн сайкамезлы,  улземезлы но пушъемезлы. Паймонэз ик овол, тулыс ваньмыз лулъяське , улзе, выльдиське. Толбыт лымы улын жокаса  кыллем возь- бусыос, куартэк  тол потэм писпуос, ваньзы вальысен вожекто, выльысен сяськаясько но чебермо.  Шуныт палась лыктэм тылобурдоос музъемез шулдыр кырзанэнызы тырмыто. Данак интыосын та нуналэз «Тюрагай нунал» шуыса нимало. Праздниксылэсь но символзэс тюрагай каризы. Тюрагай тулысэз вае, со лыктэм бере нунал но вырзе, кузяны кутске шуизы.Соин та нуналэ пыжылизы тюрагайлы укшам сукыриос.  Та выллем ик мусульман калыкъёслэн но Навруз шуон праздниксы вань. Ортчыто сое 21 мартын. Куд интыосын кун праздник карыса кутэмын, нош нуналэз шутэтскон нунал карыса пуктэмын. Навруз праздниказы турлы сиён-юонъёс поралляло , но жок вылын самой бадзым инты басьтэ «сумаляк» шуон порет, кудзэ ке удатэм чабейлэсь дасяло. Китайын тулыс праздникез котьку но выль арлэн кутсконэз шуыса тодизы(лунной календаръя). Нош 1911 арын официально воштэмын солнечной(европейской) календарен,  выль арез пумитаны кутскизы 1 январысен. Китайын данакгес калык гуртъёсын улэмен, гурт хозяйство бордын ужаменызы крестьянъёс али но лунной календарен уло. Соин музъем бордын ужасьёс тулыс праздникез «выль ар пумитан» шуо. 17 мартысен Япониын кутске тулыс Хиган нуналъёс. Та нуналэ Япониын туж сюлмысь дасясько, тазаръясько, миськыло. Тужгес но яратыса утялто кулэм чыжы-выжыоссылэсь фотографиоссэс но алтарьзэс, шай вылазы ветло. Буддизмын та нунал валэктиське таче кылъёсын - «сопал дунне, кытчы кошкизы чыжы-выжыос но кытчы соослэн лулъёссы улыны интыяськизы». Тулыс нунал сылэм бере, куинь нунал ортчыса , Хиган дугдэ, кутске сакуралэн сяськаяськон вакытэз (сакура-чияпу), кудаз лыкто мукет кунъёсысь  инкуазьлэсь синмаськымон чеберзэ учкыны. Европаын тулыс праздниклэн нимыз Остар нимаське. Остар – вашкала язычникъёслэн тулыс дунне вырземлы но тол быремлы сизем праздниксы. Англи кылын та праздниклэн нимыз – Easter. Eostre или Ostara - геpманской тулыс но шунды зардон богинялэн нимыз. Калык верамъя, богиня лымылэсь но йолэсь мозмытске пе, музъемлы лул пыртэ но вож буёлэн шобыртэ.Символэз-лудкеч я кролик.  Та германской легендаысь лыктэмын . Богиня Остара лымы вылысь сосырмем тылобурдоез шедьтэм, сое медаз кулы шуыса, лудкечлы берыктэм. Но та портмаськон тунсыко луэм. Тылобурдо лудкечлы ке но пормем, пузаны быгатонлыкез ышымтэ. Татысен , та бордысен , Европаын кутскем ог-огедлы буям курегпуз кузьман йылол.Мукет интыосын но , озьы ик  асьмелэн но , тулыс праздниклэн символэз луизы табань но турлы тусын буям курегпузъёс. Асьмеос «Быдзыннал» шуиськом,  христианъёс- «Пасха» .Вашкала дырысен ик веразы ни , та нуналэ Шунды но мукет сямен шудыса, чебер луыса жужа. Чукна ик таба зын поттоно ,табань пыжыса Инмарлы, Шундымумылы вазиськыса , быдзым нуналэз пумитано. Табань- со  шунды , со кадь ик питрес, со кадь ик чуж чебер тусо. Пось табанез куриськем беразы, вань семъяен чошен, жок котыре пуксьыса сиизы. Собере пичиос куаысь куае курегпуз бичаллязы.  Быдзынналэз котькуд семъяын ужзэс быдтыса пумитаны сюлмаськизы, коркаоссэс но гидкуаоссэс утялтылизы. Праздник нуналэ ужаны оз ни лэзе- уг яра шуизы. Пасхалэн историез туж муре кошкемын, вашкала языческой осконэ ик. Али дырын христианъёс та праздниклы туж бадзым инты висъяло. «Пасха» кыл потэмын вашкала иудей кылысь. 3500 ар талэсь азьло, иудейёс тулыс праздникез Пейсах  шуыса нималлям. Тулыслы быдэ, пудо вордись еврейёс сютэм ветлись, тулыс сайкам  ангел-мстительлы аресъем ыжпиез курбон сётиллям, али вордиськем, кужмоямтэ ыжпиоссэс но юнмамтэ вордись ыжъёссэс медаз йоты шуыса. Пейсах  иудей кылысь- палэнтиськон. Озьыен ангел-мститель палэнти ортчиз соосыз, кудъёссылэн ос янаксы буямын вал восям ыжпилэн виреныз. Та праздниксэс еврейёс сизё  Египетысь рабствоысь мозмем нуналзылы. Та нуналъёсы сиизы юмал куарнянь. Нуналзэ опресненка  шуылизы. Христианство дуннее волмемен , пасхаез асьсэлэн осконазы пычатизы , Иисус Христосэн герзазы. Россие , куличен но курегпузэн тулыс праздникез пумитан , Тэнгыри-хан степной калык осконэн лыктэмын. Тэнгриянъёслэн бадзым праздниксы вал тулыс, кудиз выжыеныз кошке Индие. Ортчытизы праздниксэс 25 мартын. Пыжизы та нуналэ кулич, кудизлы сётизы тупась форма, возаз кык курегпуз понизы. Та символ возьматиз пиосмурт кужымез  но соин валче музъем ужен герзаськемзэ. Озьыен асьмеос валаськом-Быдзым нунал, Пасха язычествоысь вуэм праздник.
                                                               Галиханов Анатолий Шарифьянович


                                                               Гафутдинова Марина Геннадьевна                                                                                              Алтау гурт Бурай ёрос
 
 
       Быдзым нунал
 
Инмармы уйёссэ изьытэк,

Чеберъялоз, буялоз  курегпузъёс.
Зарниен пужъятэм  додьыяз,
Кыткоз шаплы  ужвалъёс.
 
Валъёсыз Инмарлэн туж чырткемесь,
Огезлэсь огез паймымон   чебересь.
Веськрес,  жужыт, кужмо соос,
Зырдыт сильвирен кыдамын соос.

 
 
Синъёссы - яркыт кизилиос,
Чырты кузязы, музось, васько  азвесь сиос.
Пыдъёссы азвесь гижыосын,
Юнматэмын зарни дагаосын.

 
 Паймод!Вылтуссы шобырскемын,

Оло пур-пур небыт тодь лымыен,
Оло инмысь жуась кизили
ен,
Оло шуод небыт мамык выльтылыен.

 
Оло соос валъёс но чик овол,

Инмын лобась орзи якедушес,

Ширто, вортто, лобзо ик кожалод,
Тыбыразы вылды, будо бурдъёс,
 
 
Туннэ уин ваньмы но  изьыку,
Васькоз Инмар музъем вылэ.
Шаплы, гетиз кыткем валъёсыныз,
Быдзымналэн дырттоз асьме гуртэ.

 
Шудэн – бурен согуртъёсти ветлоз,

Коркась корка Быдзымнал ваёз.
Миндэр вылэ курегпуз тыроз,

Зеч улон асьмелы сизёз

               Галиханов А.Ш.

...........................................................


Пересьёсмы улизы   чакласькыса,  
Вашкала динъёсыз юн кутыса.  
Быдзымналэз пумитазы шумпотыса,
Корказэс, котырзэс чылк- чылк утялтыса.

ГалихановА.Ш. Алтаево



"Язычество" кыл- кытысь со кылдиз?

                               «Язычество» кыл - кытись со кылдиз?
 

Али дырын -Язычество/Языческий кылэз тыршо воштыны мукет кылын - Вашкала оскон, Калык оскон, Традиционной оскон но мукет , кудиз ке возьматэ азьло, вашкала калыклэсь дунневаланзэ.
Кыллэсь пуштроссэ, кылдэмзэ  серттон-пертчон понна оло коня дауръёслы сьорлань кошконо луоз. Вашкала калыкъёс(озьы ик асьмен чыжы-выжыосмы но) бадзым уж борды, пойшураны потыкузы, чорыг кутыны мыныкузы,  через-чурез уллякузы, оже мынукызу котьку но божествоослэсь юрттэтсэс, кужымзэс куриллям. Курбон сётиллям. Каждой куриськон ужлэн аслаз динэз луэм, тирлыкъёсыз, кылъёсыз но асьсэлэн куриськон интыоссы. Данакез али дырын вунэмын но вуныса- ышыса мынэ.
 Христианство дуннее волмемен та вашкала осконъёсыз  христианъёс– языческой шуизы, нош та динэз кутисьёсыз- «язычник», «язычники» шуизы. Озьыен  асьмеос валаськом- язычество «вань вашкала осконъёслэн нимтулзы, кудиз ке возьматэ данак божествоослы йбыртъямзы». Европаысь христианъёс нималлям- paganism шуыса. Латынь кыллэсь берыктим ке paganus-сельский,  латынь кылысь кудиз ке pagus-село, деревня(гурт). Озьыен язычествоез валаны луэ- гурт калык оскон шуыса. Старославянской кылын язычество, язык- узы- «народ», «род», «народы» шуыса нимаське.
Кыллэсь кылдэмзэ серттыса-пертчыса валаськом: язычество - со калык оскон.

Вой (Масленица)

Вой дыр (Масленица)

Вой дыр – последний праздник в зимнем сезоне календарного года. Поскольку «вой» (масло) и «дыр» (время), то «вой дыр» означает «масленое время». Март назывался «вой толэзь». Следовательно, у удмуртов, как и у русских, Масленица проводилась в конце февраля – начале марта в течение недели (Масленая неделя). Праздник начинался в нырысету нунал (понедельник) – вой пырон (встреча Масленицы) и завершался в арня нунал (воскресенье) – вой келян (проводы Масленицы). По народному обычаю на Масленую неделю пекли блины (мильым), приглашали родню в гости и сами ходили, устраивали гулянья из дома в дом, справляли свадьбы. Молодежь и дети в Масленицу развлекались играми. Самым радостным развлечением для молодежи было катание на разряженных лошадях, запряженных в выездные сани (кошёвки), а у детей – спуск с пологих горок, много было гармошек. А женщины и девушки гадали – много ли женщина напрядёт кудели. Старались прокатиться на прялке, чтобы лён вырос высокий.

Наиболее ярким, красочным, наполненным весельем становился последний день Масленицы. Ее проводы носили массовый развлекательный характер. На проводах устраивали ряженье, организовывали гондыртон (медвежью пляску). После Масленицы перед Пасхой наступал Великий семинедельный пост, во время которого земледельцы готовились к весенне-полевым работам.

Удмуртские деревни разделялись на две группы. В деревнях первой праздновалось начало масленицы, в деревнях второй – её проводы.

http://interprazdnik.narod.ru/udmurt.htm

Археологические памятники

http://ufa.regionz.ru/index.php?ds=39416
 
РАСПОРЯЖЕНИЕ Совета Министров Башкирской АССР от 04.12.1987 № 393р
<О ПАМЯТНИКАХ, ОТНЕСЕННЫХ К ЧИСЛУ ПАМЯТНИКОВ ИСТОРИИ, АРХЕОЛОГИИ И ИСКУССТВА>
(вместе с "ПАМЯТНИКАМИ ИСТОРИИ", "ПАМЯТНИКАМИ АРХЕОЛОГИИ", "ПАМЯТНИКАМИ ИСКУССТВА")
 
 10. III Алтаевское селище серед. I тыс. Бураевский район, д.
Алтаево, правый берег
р. Быстрый Танып

Без заголовка

ОБЩИНА УДМУРТСКОЙ ТРАДИЦИОННОЙ РЕЛИГИИ "УДМУРТ ЭЛЕН ВОСЬ"

Спасибо всем, кто посещает страницу Элен Вось. Спасибо всем кому интересен, и кто не равнодушен, и кто придерживается традиционной религии предков.Пусть ваша жизнь всегда будет полон радости, счатья, мира и благополучия. Пусть сбудутся все ваши заветные мечты, все добрые желания, пусть в вашей жизни, в семъе воцарится мир и взаимопонимание! Удачи всем

&#1268;ектонъёс

Кыӵе ӵектонъёсты вань Элен Вось ортчытон сярысь.

Без заголовка

В следующем году Элен Вось праздник пройдет в деревне Алтаево РБ. Примерно в последнее воскресенье июня.

Метки: Элен Вось

В этой группе, возможно, есть записи, доступные только её участникам.
Чтобы их читать, Вам нужно вступить в группу