Все игры
Обсуждения
Сортировать: по обновлениям | по дате | по рейтингу Отображать записи: Полный текст | Заголовки

Без заголовка


Без заголовка


3-е Вдохновение Кораном.

СУРА 68 ЧАСТЬ ВТОРАЯ

(34) Истинно, набожным у Господа блаженные сады.

(35) Поступим ли Мы с Подчиненными как с теми, что грешны?
(36) Что с вами и каково суждение?
(37) Или у вас писание, а в нём учение
(38) Что вам, поистине, любое предпочтение?
(39) Или у вас Наши клятвы вплоть до Дня Предстояния о том, что вам – плод вашего суждения?
(40) Спроси их, кем будут клятвы подтверждены?
(41) Или у них – святые? Пускай же приведут своих святых, если правдивы они.
(42) В тот день, когда откроются все тайны, и призовут земной поклон вершить, они не смогут сделать преклонение –
(43) Опущены их взоры и их постиг позор, а ведь могли они пасть ниц, (когда спустилось повеление).
(44) Оставь Меня с теми, кто ложью считает этот рассказ – когда они не будут знать, их жизнь постигнет завершение –
(45) Я дам отсрочку им, ведь замыслы Мои прочны.
(46) Или ты просишь награды и у них от платы отягощение?
(47) Или, быть может, пишут они тайное откровение?
(48) Ты дотерпи! Господь решит! Не будь подобен спутнику кита. Вот он воззвал, когда его постигло заточение.
(49) И если б не Господня милость, то был бы выброшен он на пустырь, его постигло б унижение.
(50) Избрал его Господь и сделал человеком правоты.
(51) А те, кто отвергает, своими взорами тебя готовы опрокинуть, и, слушая Упоминание, говорят: «Его коснулось бесов проникновение»
(52) Но это - не что иное, как Упоминание для народов, (ниспосланное с Божьей высоты).


Тимур Джумагалиев - ответственный за перевод.


Источник: http://blogs.mail.ru/mail/timjum/62F437EA42AA03A5.html

Собераем гарем поклонников и поклонниц...

Поставь оценку фото и вcтрeчaйcя с людьми, кто понравился!
А тех, кто cильнo пoнpaвилcя - похищай в индивидуальный гарем!


Только peaльныe люди! и Никакого развода на cмc и бабло, при регистрации нужен исключительно e-mail!



Наш портал - http://rap3.de/flirt

Bakhadyr Tiler, 28-02-2011 10:07 (ссылка)

☾★___СПЕШИТЕ НА НАМАЗ ___☾★


Каждое утро мы просыпаемся, потягиваемся в своих тёплых постельках, умываемся, завтракаем и начинаем заниматься повседневными делами. Кто-то бежит в школу, кто-то в институт или на работу.
Все мы глядим на часы, чтоб не опоздать, нервничаем, если нас подводит транспорт или пробка на дорогах.
А почему?
Потому что боимся получить замечание от педагогов, директоров и начальников, так ведь?
Потому что нам могут дать выговор или просто унизить неприятным замечанием, правильно?
Все согласились?
А теперь давайте остановимся и задумаемся… Так же бдительно, боясь опоздать, стараясь поторопиться и успеть мы стараемся предстать со своими молитвами перед Аллахом Всевышним?
Если вы ответили "Да" - маша Аллах!
Но я, к сожалению, знаю многих нерадивых людей, которые не могут с уверенностью и честно ответить утвердительно.
Я знаю, что если по телевизору идёт интересная передача, некоторые из нас думают, что есть ведь время до следующего азана, почему бы не досмотреть телевизор, или не доиграть в компьютер, или не поспать немного, а потом сделать свой намаз.
Но потом, не редко случается так, что время незаметно пробежало и вы застаёте следующий азан, не успев на предыдущую молитву. Случалось такое с вами?
Мне хочется спросить у таких: - А стали бы вы так делать, если опаздывали бы куда-нибудь в назначенное место? Стали бы засиживаться перед интересной книжкой или компьютерной игрой, зная, что вас где-то ждут?
В том то и дело, что даже самое интересное занятие вы бы непременно отложили в этом случае. Почему же вы не сделаете этого ради Аллаха? Ведь это благодаря Ему, Милостивому и Милосердному, вы дышите, ходите, едите, спите и имеете то, что вам дорого.
Так почему же вы не глядите тревожно на часы, спеша поклониться Тому, Кто выше всего на свете? Почему вам не страшно опоздать и вы не стараетесь найти у Него довольство вами.
Неужели вы успокаиваете себя мыслью, что не получите взыскание и не почувствуете унижение, если опоздаете на свой намаз?
Да, Аллах, если захочет, не накажет вас за это сиюминутно, и вы даже не почувствуете ничего из-за этого опоздания. Так неужели это вас успокаивает?
Разве вы не знаете, что Аллах не нуждается в вашем поклонении. Нет! Это вы нуждаетесь в общении с ним, через свою молитву!
Посмотрите, что говорит Аллах Всевышний в Коране:
«О те, Которые уверовали! Кланяйтесь, падайте ниц, поклоняйтесь вашему Господу и творите добро, - быть может, вы преуспеете». (сура22 аят 77)
Разве вы не задумываетесь о Том Дне, когда каждый из нас предстанет Перед Ликом Его и будет отвечать за свои дела?
И взыскания от Него будут несравнимы с выговором от директора.
Давайте же постараемся преуспеть перед Всевышним!
Давайте отложим повседневные дела на 10 минут и поклонимся Ему, Тому, кто даровал нам каждую каплю из того, что мы имеем.
Давайте же возблагодарим Его и вознесём хвалу.
Давайте с этого дня дадим себе слово не опаздывать на намаз, не забывать о своих обязанностях перед Всевышним и ценить своё время в этой жизни, данное нам на то, чтобы мы успели достичь довольствие Его через усердность в молитве и благие дела.
«Знайте, что жизнь мирская – всего лишь игра и потеха, украшение и похвальба между вами, а так же стремление обрести больше богатства и детей. Она подобна дождю, растения после которого восхищают земледельцев, но потом они высыхают и превращаются в труху. А в Последней жизни есть тяжкие мучения и прощение от Аллаха и довольство. Мирская жизнь – всего лишь предмет обольщения». (сура57, аят20)
«Стремитесь же к прощению от вашего Господа и Раю, ширина которого подобна ширине неба и земли. Он уготован для тех, которые уверовали в Аллаха и Его посланников. Такова милость Аллаха, которую Он дарует тем, кому пожелает. Аллах обладает великой милостью»(сура 57, аят21)

Bakhadyr Tiler, 28-02-2011 09:59 (ссылка)

"Стакан молока"


"Стакан молока"
С утра было очень холодно. Мальчик, продающий хозяйственные мелочи, чтобы иметь возможность оплатить проезд к месту своего обучения, обессилел и сильно проголодался. И он решил попросить еды в ближайшем доме.
Но постучавшись и увидев молодую женщину, открывшую дверь, он постеснялся и попросил только стакан воды.

Однако женщина догадалась, что мальчик голоден, и принесла ему большой стакан молока. Мальчик медленно выпил молоко, а затем спросил: «Сколько я вам должен за это?». «Абсолютно ничего, — ответила женщина. — Мама всегда учила нас не брать плату за добрые дела»
«Тогда я буду молиться за вас, за вашу доброту», — обрадованно произнес Адам Закр.

Когда он покинул тот дом, он не только почувствовал себя сильнее физически, но и его вера во Всевышнего стала сильнее.
Прошли годы, и многое изменилось в их поселке. Та женщина постарела и сильно заболела. Местные врачи оказались бессильными помочь ей и отправили ее на лечение в город, в главную больницу к специалистам, чтобы те могли верно назначить лечение ее редкой болезни.

Доктор Адам Закр был специально вызван для консультации. Когда он услышал название поселка, откуда приехала эта больная, странный свет наполнил его глаза. И он, ни секунды не мешкая, решил взглянуть на эту пациентку.
Одетый, как и положено доктору, Адам Закр вошел в палату. Он сразу узнал в больной ту женщину из их поселка, которая была так добра к нему. Доктор вернулся в консультационное отделение и твердо решил, что постарается приложить все усилия, чтобы спасти жизнь этой женщины и в кратчайший по возможности срок вылечить ее малоизученное специалистами заболевание. С того дня он уделял повышенное внимание этой больной.

После продолжительного лечения болезнь была побеждена. Доктор Закр распорядился, чтобы ее больничный счет за лечение был предварительно показан ему для под-тверджения.
Получив счет, он взглянул на сумму, а затем написал что-то внизу, расписался, и только после этого разрешил передать счет той женщине.

Когда ей предъявили счет, запечатанный в конверте, она даже боялась открыть его, потому что была уверена, что он будет так высок, что ей придется продать последнее имущество, чтобы расплатиться за лечение.
Обратившись с мольбой к Всевышнему о помощи, она наконец распечатала конверт и стала изучать счет. И сразу же ее внимание привлекла строка, дописанная вручную внизу: «Оплачено полностью одним стаканом молока». После этих слов стояла собственноручная подпись доктора Закра.
Растроганная женщина сразу вспомнила того худенького мальчика, обратившегося к ней в тот день. И стакан молока...

Женщина разрыдалась от радости. И она благодарно прошептала сквозь слезы: «Спасибо Тебе, о Милостивейший Всевышний, воистину Ты простираешь свою милость и доброту без границ через людские сердца и умы».


Хадис: Посланник Всевышнего, Пророк Мухаммад (салялЛаху алейхи уа салям) сказал: «У того, кто искренне даст милостыню из своего честного заработка, пусть это даже всего один финик, Аллах примет благое деяние, а затем увеличит награду за это, так что финик станет равен горе» (передали Бухари и Муслим).

Bakhadyr Tiler, 25-02-2011 13:33 (ссылка)

Какие волосы запрещено удалять на теле?


Вопрос удаления волос изначально относится к бытовым вопросам, в основе которых все дозволенно, кроме того, что запрещено. И доказательств на это множество. Так, например, посланник Аллаха (мир ему и благословение Аллаха) говорил: «То, что дозволил Аллах в Своей Книге, является дозволенным, а то, что Он запретил, является запретным. Что же касается того, о чем Он умолчал, то это также является дозволенным. Так примите же это от Аллаха, ибо поистине, Аллах ничего не забывает!», после чего он прочитал следующий аят: «И Господь твой не забывает» (Марьям 19: 65). аль-Хаким 2/375, аль-Баззар 123. Достоверность этого хадиса подтвердили имам ан-Науауи, Ибн аль-Къайим, хафиз Ибн Касир, имам ас-Суюты и шейх аль-Альбани.
Значит исходя из этой важной основы, необходимо иметь текст с Корана или Сунны на запрет удаления волос с какого-либо участка тела.

Сообщается от Ибн Мас’уд (да будет доволен им Аллах), что посланник Аллаха (мир ему и благословение Аллаха) сказал: «Аллах проклял женщин, которые делают татуировки и которым делают татуировки; которые выщипывают брови и которым выщипывают брови; которые распиливают зубы для красоты и изменяют творение Всевышнего Аллаха!» аль-Бухари 5931, Муслим 2125.
Это самый главный хадис в вопросе запрещения удаления волос.

Ученые говорили, что запрет удаления бровей в этом хадисе касается как мужчин, так и женщин, поскольку смысл запрета в изменении творения Аллаха. А именно женщины упоминаются в хадисе по той причине, что они чаще всего это делают.

Имамы маликитского мазхаба говорили: «Женщина может удалять все волосы, удаление которых делают ее краше, и она обязана оставлять те волосы, которые делают ее краше. И по этой причине женщинам запрещено бриться на лысо!» См. “аль-Маусу’а аль-фикъхия” 18/100.

Но исключением является выщипывание бровей, на что указывает упомянутый хадис! Однако шейх Ибн ‘Усаймин говорил, что если у женщины сильно густые брови, что они даже спадают на глаза, по причине чего это утруждает женщину, она может подравнивать и подстричь слегка брови. См. «Фатауа Ибн ‘Усаймин» 3/866.

Имам ан-Науауи сказал: «Удалять волосы с лица женщинам запрещено, если только речь идет не о бороде или усах. Их удаление не запрещено, более того, мы считаем это желательным!»
См. “Шарх Сахих Муслим” 14/106.

Bakhadyr Tiler, 19-02-2011 10:20 (ссылка)

Без заголовка






Сегодня девушка в хиджабе — это не редкость, как было,
казалось, всего лишь несколько лет назад. Так может одеваться сегодня и
профессор, и девочка-школьница. Тема хиджаба неисчерпаема, и о нем можно
говорить много. В рубрике «Муслимат» хотелось бы поднять тему соответствия
внешнего хиджаба женщины ее внутреннему хиджабу, то есть соответствия одежды,
предписанной Всевышним для мусульманок, состоянию их души. Иногда женщина,
одетая в хиджаб, ведет себя не соответственно своему внешнему виду настолько,
что теряется смысл ношения хиджаба.


Bakhadyr Tiler, 08-01-2011 22:32 (ссылка)

Без заголовка














Bakhadyr Tiler, 04-11-2010 10:42 (ссылка)

Без заголовка

Без заголовка

Место родителей в Исламе 

Каждый мусульманин обязан любить и подчиняться в первую очередь Аллаху, который его сотворил, затем пророку, который указал ему прямой путь, а затем родителям.

Аллах Всевышний сказал:

«Среди людей есть такие, которые приобщают к Аллаху равных и любят их так же, как любят Аллаха. Но те, которые уверовали, любят Аллаха сильнее».

(Корова, 165)

Передаётся со слов Анаса бин Малика  что пророк  сказал: «Не уверует никто из вас по настоящему, пока не полюбит меня больше чем своих родителей, своих детей и всех людей вообще»

(Сахих Муслим, 167)

Сообщается, что Абу Хурайра  сказал: «Как-то раз один человек пришёл к посланнику Аллаха,  , и спросил: «О посланник Аллаха, кто из людей более всего достоин того, что бы я с ним хорошо обходился?» Он сказал: «Твоя мать». Этот человек спросил: «А кто потом?» Он сказал: «Твоя мать». Человек спросил: «А кто потом?» Он сказал: «Твоя мать». Человек снова спросил: «А кто потом?» и тогда он сказал ему: «Твой отец».

Без заголовка

Отношение человека к посланнику Аллаха Аллаха  . 

Все, что имеет отношение к пророчеству, занимает важное место в душах мусульман, ведь Аллах Всевышний сказал, что повиновение Его посланнику является признаком повиновения Аллаху:

 
 مَّنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللّهَ  

 

«Повинующийся посланнику повинуется и Аллаху».34 

Коран велит почитать посланника Аллаха  и не повышать голос в его присутствии, а также во время разговора с ним. Аллах Всевышний сказал:

 
 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ 

 

«О те, кто уверовал! Не возвышайте голосов ваших над голосом пророка и не говорите с ним так же громко, как говорите вы между собой, иначе дела ваши окажутся тщетными, а вы даже и не почувствуете (этого)!»35 

У одного из сподвижников посланника Аллаха  Сабита бин Кайса, да будет доволен им Аллах, был громкий голос, и поэтому он не явился к пророку  из страха перед тем, что он относится к числу тех, о ком говорится в этом айате, но пророк  объяснил ему, что это не так. 

Сообщается, что Анас бин Малик, да будет доволен им Аллах, сказал:

- После того как был ниспослан айат, в котором сказано: 

 
 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنتُمْ لا تَشْعُرُونَ  

 

«О те, кто уверовал! Не возвышайте голосов ваших над голосом пророка и не говорите с ним так же громко, как говорите вы между собой, иначе дела ваши окажутся тщетными, а вы даже и не почувствуете (этого)!»36 , Сабит бин Кайс, да будет доволен им Аллах, сидел у себя дома, повторяя: «Я попаду в огонь!» - и перестал являться к пророку . Пророк  спросил (о причине) этого Са‘да бин Му‘аза: «О Абу ‘Амр, что случилось с Сабитом и чем он болеет?» Са‘д ответил: «Он ходит, и я не слышал, чтобы он на что-либо жаловался». После этого Са‘д явился к (Сабиту) и передал ему слова посланника Аллаха  (Сабит же сказал): «Я попаду в огонь!» Са‘д передал его слова пророку  и он сказал:

 
 بَلْ هُوَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ  

 

«Напротив, он попадет в рай!»37 

Признаком подобающего отношения к пророку  является то, что человек часто призывает на него благословения, что необходимо делать при упоминании о нем, так как пророк  сказал:

 
 مَنْ صَلَّى عَلَيَّ صَلاةً ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ بِهَا عَشْرًا  

 

«Того, кто (один раз) призовет на меня благословение, Аллах благословит за это десять (раз)».38 Посланник Аллаха  также сказал:

 
 رَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ  

 

«Да постигнет унижение того человека, который не призовет на меня благословение, когда в его присутствии упомянут обо мне!»39 

Однако подобающее отношение к пророку  подразумевает соблюдение и многих иных необходимых условий, важнейшими из которых являются выполнение его велений, удаление от всего, что он запрещал, и неуклонное следование его сунне явно и тайно. Аллах Всевышний сказал: 

 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ 

 

«О те, кто уверовал! Повинуйтесь Аллаху, и повинуйтесь посланнику, и не делайте тщетными дела ваши!»40 Передают со слов Абу Хурайры, да будет доволен им Аллах, что (однажды) посланник Аллаха  сказал:

 
 (كُلُّ أُمَّتِي يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَنْ أَبَى ) . قَالُوا : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، وَمَنْ يَأْبَى ؟ قَالَ : ( مَنْ أَطَاعَنِي دَخَلَ الْجَنَّةَ ، وَمَنْ عَصَانِي فَقَدْ أَبَى)  

 

«Все (члены) моей общины войдут в рай, кроме тех, кто откажется». (Люди) спросили: «О посланник Аллаха, а кто откажется?» Он сказал: «Кто будет повиноваться мне, тот войдет в рай, а кто ослушается меня, тот откажется».41 

Посланника Аллаха  следует любить больше, чем самого себя, своих детей и всех людей вообще. Передают со слов Абу Хурайры, да будет доволен им Аллах, что посланник Аллаха  сказал:

 
 فَوَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ ، لاَ يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلَدِهِ  

 

«Клянусь Тем, в Чьей длани душа моя, не уверует никто из вас, пока не станет любить меня больше, чем любит своего отца и своих детей». Эти слова означают, что вера раба Аллаха будет совершенной лишь в том случае, если он в первую очередь станет повиноваться посланнику Аллаха  не говоря уже об отказе от его ослушания. Кроме того, вера человека будет совершенной лишь в том случае, если он станет поддерживать тех, кого поддерживал он, враждовать с теми, с кем враждовал он, соглашаться с тем, с чем соглашался он, и негодовать из-за того, из-за чего негодовал он. Вместе с тем, не следует возносить пророка  выше того места, которое отвел ему Аллах. Так, например, обращения к пророку  с мольба ми о спасении или с любыми иными мольбами, равно как и все прочие виды поклонения ему, не являются свидетельством любви или должного отношения к посланнику Аллаха  поскольку поклоняться следует только Аллаху. Предостерегая людей от этого, пророк  сказал:

 
 لا تُطْرُونِي كَمَا أَطْرَتْ النَّصَارَى ابْنَ مَرْيَمَ ، فَإِنَّمَا أَنَا عَبْدُهُ ، فَقُولُوا : عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ 

 

«Не превозносите меня подобно тому, как христиане превозносят (‘Ису,)44 сына Марйам, ибо, поистине, я - раб (Аллаха), а поэтому говорите: «Раб Аллаха и посланник Его».45 

Пророк  сказал так, чтобы ни один из этих путей не был использован для практики всевозможных нововведений в религии наподобие рождества, ведь пророк  также сказал:

 
 مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ فِيهِ فَهُوَ رَدٌّ  

 

«(Если) кто-нибудь внесет в это наше дело46 то, что не имеет к нему отношения47 , (нововведение его будет) отвергнуто48 ».49 

Посланник Аллаха  полностью довел до сведения людей свое послание, выполнил то, что было возложено на него, и дал членам своей общины наилучшие наставления, а Аллах Всевышний сказал:

 
 الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا  

 

«Сегодня Я довел для вас вашу религию до совершенства, завершил для вас Свою милость и одобрил50 для вас ислам в качестве религии».51

Без заголовка


ДОБРЫЕ ДЕЛА ПРИНИМАЮТСЯ ТОЛЬКО У МУСУЛЬМАН

Аллах Всевышний принимает добрые дела только от тех, которые приняли Его Слово, то есть только от мусульман. Аллах не принимает хорошие дела тех, которые не приняли Его Слово, то есть атеистов, многобожников, иудеев и христиан. Он Сам об этом говорит так:

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَمَاتُواْ وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَن يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِم مِّلْءُ الأرْضِ ذَهَبًا وَلَوِ افْتَدَى بِهِ أُوْلَـئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ وَمَا لَهُم مِّن نَّاصِرِينَ


«Поистине те, которые стали неверными и умерли будучи неверными, - не будет принято от них ни от кого из них даже, с размером в землю, золото, даже если бы он захотел выкупить себя этим. Для них - мучительное наказание, и нет им помощников!» ,„

'^ (Семья Имрана, 91)

Этим аятом Всевышний Аллах сообщает о том, что ни одно благодеяние неверующих Он не принимает. Для того, чтобы благое дело было принято, оно должно быть сделано только ради Аллаха, и соответствовать Его установлению (шариату). Поэтому, под словом «кто» в данной строке стиха подразумеваются только истинно уверовавшие в Аллаха - мусульмане. Им Аллах воздаст за их благодеяния как в этом мире, так и в Вечном. А для неверных ничего кроме наказания не будет.

Bakhadyr Tiler, 23-03-2010 07:16 (ссылка)

Без заголовка


Bakhadyr Tiler, 08-03-2010 13:37 (ссылка)

Без заголовка





Bakhadyr Tiler, 04-03-2010 10:54 (ссылка)

Без заголовка


7 toifa odamlarga Alloh qiyomat kuni qaramaydi. Ularni gunohlaridan poklamaydi.Butun olamlar barcha mavjudodlar bilan birga to'plamaydi va ularni do'zaxga birinchilar qatorida kirgizadi. Agar tavba qilsalar bu uqubatlardan holos bo'ladilar. Zero kimki tavba qilsa Alloh tavbasini qabul qiladi.

1) Qo'liga aloqa qiluvchi Bachavozlik qiluvchi va qildiruvchi.
2) Mast qiluvchi narsalarga mukkasidan ketgan kimsa.
3) Ota onasiga qo'l ko'taruvchi kimsa hatto ular uning dastidan dod deydilar.
4) Qo'shnisiga ozor bergan kimsa hatto ularni odamlar lanatlaydilar
5) Qo'shnisini hotini bilan aloqa qiluvchi kimsa.

Rivoyat qilishlaricha: Qiyomat kuni bir toifadegi odamlar zinodan qo'lari homilador holatda tiriladilar. Ular bu dunyoda oyatlarini o'ynagan bo'ladilar.

Yana bir rivoyatda esa: Quyidagilar Lut alayhisalom qavmlaridandir.
1) Narda o'ynash.
2) Kamtar uchirib musoboqa qilish.
3) It urishtirish
4) Qo'chqor suzishtirish
5) Ho'roz urishtirish
6) Hamomga lo'ngi kiyimsiz kirish
7) Taroz o'lchovidan urib qolish

Bakhadyr Tiler, 04-03-2010 10:51 (ссылка)

Без заголовка


Miqdod ibn Asvad roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi:

«Rasululloh sollallohu alayhi vasallam o'z sahobalaridan zino haqida so'radilar.
«Ul haromdir. Uni Alloh va Rasuli harom qilgan», deyishdi.
«Qo'shnisining xotini bilan zino qilish o'nta begona xotin bilan zino qilgandan yomonroq», dedilar.
So'ng o'g'rilik haqida so'radilar.
«Ul haromdir. Uni Alloh va Rasuli harom qilgan», deyishdi.
O'nta uyga o'g'rilikka tushish, qo'shnining uyiga o'g'rilikka tushishdan yengilroq», dedilar».
Sharh: Qo'shnining haqqi shu qadar katta ekan. Qo'ni-qo'shnilik aloqalari buzilishining eng bosh sabablaridan biri ham nomahram qo'shnilarga ko'z olaytirishdir. Bundan qo'shnining boshqa narsalariga ham ko'z olaytirishning hukmi ham shunday ekanligi kelib chiqadi.
G'adisning ikkinchi yarmida qo'shnining uyini o'g'rilash begona uyni o'g'rilashdan yomonroq gunoh ekanligi aytilgan. Chunki qo'ni-qo'shnichilik aloqalarining yaxshi bo'lishi butun jamiyatning isloh bo'lishiga olib keladi.
Bir qo'shni ikkinchisiga xiyonat qildimi, unisi bunga ham xiyonat qiladi. Borib-borib, hamma bir-biriga xiyonat qilishga o'tib ketadi. Chunki jamiyat qo'shnilarning ulkan yig'indisidan iborat.
Bir odam Allohdan qo'rqib, qo'shnining haqqiga rioya qilsa, uni hurmat qilsa, uning ahli ayoliga, mol-mulkiga ko'z olaytirmasa, bunday qilishni xayoliga ham keltirmasa, qo'shnisi ham unga xuddi shunday munosabatda bo'ladi. Bundan boshqa qo'shnilar ham o'rnak oladilar.
Shu tariqa butun jamiyat bir-biriga yaxshi munosabatda bo'ladi, yuqoridagi gunoh ishlarga o'rin qolmaydi, oxir-oqibat bu jamiyat baxt-saodatli, tinch-totuv yashaydigan jamiyatga aylanadi.
Buning aksi bo'lsa, bir qo'shni ikkinchisiga xiyonat qiladi, unisi narigi qo'shniga xiyonat qiladi, natijada butun jamiyat bir-biriga xiyonat qiladigan, aldaydigan, obro'sini to'kadigan, molini haromdan yeydigan jamiyatga aylanadi. Alloh taolo bundan O'zi saqlasin.
Ushbu hadisdan olinadigan foydalar:
1. Zino haromligi. Uni Alloh va Rasuli harom qilganlari.
2. Qo'shnisining xotini bilan zino qilish o'nta begona xotin bilan zino qilgandan yomonroqligi.
3. O'g'rilik haromligi. Uni Alloh va Rasuli harom qilgani.
4. O'nta uyga o'g'rilikka tushish, qo'shnining uyiga o'g'rilikka tushishdan yengilroqligi.
5. Qo'shnining haqi boshqalarnikidan ustinligi.


YaXShILIKNI QO'ShNIDAN BOShLASh

Ibn Umar roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi:
«Payg'ambar sollallohu alayhi vasallam:
«Menga Jabroil qo'shniga yaxshilik qilish haqida shunchalar tavsiya qildiki, hattoki uni merosxo'rim qilib qo'ysa kerak, deb o'yladim», dedilar».
Sharh: Bu hadis ham Jabroil alayhissalomning Rasululloh sollallohu alayhi vasallamga qo'shnining haqqi haqida vasiyat qilgan biroz avvalgi Oisha onamiz roziyallohu anhodan rivoyat qilingan hadisni takrorlab kelgan.

Abdulloh ibn Amr roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi:
«Uning qo'yi so'yildi. U xizmatchi yigitiga:
«Yahudiy qo'shnimizga ham hadya qildingmiq Yahudiy qo'shnimizga ham hadya qildingmiq» deb hadeb so'rayverdi.
So'ng: «Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning, Jabroil menga qo'shnining haqqi haqida shu qadar tavsiya qildiki, hatto uni meros oladigan qilsa kerak, deb o'ylab qoldim, deganlarini eshitganman», dedi».
Sharh: Bu hadisda sahobalardan birlarining ana shu hadisi sharifga qanday amal qilishlari ko'rsatilmoqda. Qo'shni yahudiy ekan, dushmanlik qilib yurgan g'ayridin odamlardan ekan. Lekin hadisda qo'shni deyilganmi, bo'ldi. Yahudiymi, nasroniymi, majusiymi – kim bo'lishidan qat'i nazar, unga yaxshilik qilish kerak.
Masalan, bu hadisda qo'y so'ysa, go'shtidan berishga tavsiya qilinyapti. G'azrati Abdulloh ibn Amr roziyallohu anhu buni qayta-qayta tayinlayaptilar. Demak, qo'shni kim bo'lishidan qat'i nazar, mo'min-musulmonlarga qo'shnining ko'nglini yumshatadigan, o'zaro do'stlik aloqalarini mustahkamlaydigan vositalar bilan, sovg'a-salom qilib turish lozim bo'lar ekan.
Ushbu hadisdan olinadigan foydalar:
1. Ғayridin bo'lsa ham qo'shnining haqi borligi.
2. Sahobalarning qo'shni haqiga rioyalari kuchli bo'lgani.
3. Qo'y so'yganda qo'shniga uning go'shti yoki boshqa mahsulotlaridan hadiya qilish lozimligi.
4. Qo'shni haqi to'g'risidagi ta'limotlar Jabroil alayhissalom orqali kelgan ta'limotlar ekani.

Oisha roziyallohu anhodan rivoyat qilinadi:
«Payg'ambar sollallohu alayhi vasallam:
«Menga Jabroil alayhissalom qo'shningga yaxshilik qil, deb shuncha ko'p tavsiya qildiki, uni merosxo'rim qilib qo'ysa kerak, deb o'yladim», dedilar».
Sharh: Bu hadis ham Oisha roziyallohu anhodan rivoyat qilingan bo'lib, Jabroil alayhissalomning Rasululloh sollallohu alayhi vasallamga qo'shnining haqqi haqida vasiyat qilgan hadisni takrorlab kelgan.

EShIGI YaQINIGA XADYA QILADI

Oisha roziyallohu anhodan rivoyat qilinadi:
«Rasululloh sollallohu alayhi vasallamga:
«Ey Allohning Rasuli, mening ikkita qo'shnim bor, qaysi biriga hadya berayq» deb so'radim. U Zot:
«Senga eshigi yaqinrog'iga», dedilar».
Sharh: Demak, qo'ni-qo'shniga yaxshilik qilishda, hadya berishda eshigi yaqinroq bo'lgan qo'shnidan boshlash kerak ekan. Agar bir qo'shnini tashlab, undan keyingisiga hadya berilsa, o'rtadagi qo'shnining ko'ngliga «Meni yomon ko'rsa kerak, bo'lmasa yon qo'shni bo'lib turib, shunaqa qiladimiq» degan shubha tushadi.
Ushbu hadisdan olinadigan foydalar:
1. Muomala madaniyatiga oid tafsilotlarni biladiganlardan so'rab o'rganish lozimligi.
2. Qo'shnilarga hadiya berish yaxshi ish ekani.
3. Qo'shnilarga hadiya berishni eshigi yaqinidan boshlash kerakligi.

Oisha roziyallohu anhodan rivoyat qilinadi:
«Rasululloh sollallohu alayhi vasallamga:
«Ey Allohning Rasuli, mening ikkita qo'shnim bor, qaysi biriga hadya berayq» deb so'radim. U Zot:
«Senga eshigi yaqinrog'iga», dedilar».
Sharh: Bu hadis ham Oisha roziyallohu anhodan rivoyat qilingan avvalgi hadisning aynan o'zi ekan, imom Buxoriy bu hadisning roviylari boshqa bo'lganligi tufayli ta'kid ma'nosida bu bobga kiritgan ekanlar.


QO'ShNILARNI YaQINROҒIDAN, SO'NG UNDAN KEYINGISIDAN

G'asan roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi:
«Undan: «Qo'shnilar haqida so'raldi. Bas u:
«Oldidan qirq hovli. Ortidan qirqta. O'ngidan qirqta. Chapidan qirqta», dedi».
Sharh: Shariat nuqtai nazaridan o'ng tomondan, chap tomondan, old tomondan va orqa tomondan qirqta xonadon – qo'shni hisoblanar ekan va ularda qo'shnilik haqi bo'lar ekan.

Abu G'urayra roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi:
«Yaqin qo'shnini qo'yib, uzoq qo'shnisidan boshlamaydi. Lekin uzoqdan oldin yaqindan boshlaydi», dedi u kishi».
Sharh: Bir kishi qo'shnilariga biror narsa hadya qilmoqchi bo'lsa, yaqin qo'shnisini qo'yib, uzoqdagi qo'shnidan boshlamasligi kerak ekan. Balki hadya berishni yaqin qo'shnidan boshlaydi, keyin esa uzoqroqdagi qo'shnilariga berishi mumkin ekan. G'adya, sovg'a-salom kabi oldi-berdilarni yaqinroqdagi qo'shnilardan boshlab uzoqdagilarga qarab ketish kerak ekan.


QO'ShNISINING YuZIGA EShIGINI YoPGAN ODAM

Abdulloh Ibn Umar roziyallohu anhu aytadilar:
«Boshimizda shunday zamon yoki paytlar bo'ldiki, bir odamning bir dinori yoki dirhami bo'lsa, o'shanga uning musulmon birodaridan ko'ra haqliroq odam yo'q edi.
Bugungi kunga kelib esa, dinor va dirham birimizga musulmon birodarimizdan afzalroq bo'lib qoldi.
G'olbuki, Nabiy sollallohu alayhi vasallamning:
«Qiyomat kuni ko'pchilik qo'shnisining bo'yniga osilib olib: «Ey Robbim! Bu qo'shnim mening yuzimga eshik yopgan edi. U menga yaxshilik qilmadi», deb da'vo qiladilar», deganlarini eshitganman», dedi».
Sharh: Demak, qo'shnining yuziga eshik yopmaslik kerak ekan, muhtoj bo'lganda yordm berish kerak ekan, yaxshilik qilish lozim ekan, aks holda qo'shni qiyomatda haqini dahvo qilishi mumkin ekan.
Mana bu haqiqatni ham yaxshi bilib olib, atrofdagilarimizga tushuntirishimiz kerak.
Mulohaza qilib ko'rsak, avval gap ota-onani hurmat qilish to'g'risida ketdi.
Keyin bolalarga mehribonlik, rahm qilish to'g'risida gap bordi.
So'ng qavm-qarindoshga oqibat qilish haqida gapirildi.
Endi esa qo'shni haqida gap bormoqda.
Demak, Islom ta'limoti butun insoniyatni o'zaro yaxshi aloqada, yaxshi muomalada bo'lishga chaqirar ekan.
Ushbu hadisdan olinadigan foydalar:
1. O'tkan kunlarni eslab turish yaxshi ekani.
2. Avvalgi musulmonlarda molu dunyodan ko'ra birodarlari afzal ko'rilgani.
3. Keyinchalik molu dunyo musulmon birodardan afzalroq bo'lib qolgani.
4. Qiyomat kuni qarovsiz qolgan qo'shni o'z qo'shnisining bo'yniga osilib olib da'vo qilishi.
5. Qo'shni haqi qiyomatda so'roq – savol qilinadigan haqlardan biri ekani.

QO'ShNI OCh QOLIB, O'ZI TO'Q BO'LMAS.

Abdulloh ibn Musovir roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi:
«Ibn Abbosning Ibn Zubayrga xabar berib aytayotganini eshitdim:
«Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning:
«O'zi to'q bo'lib, qo'shnisi och qolgan odam mo'min emas», deganlarini eshitdim».
Sharh: Bu juda ulug', og'ir, katta gap. Qo'ni-qo'shnilarning holidan xabar olish, ularning och, yupun qolishidan juda ehtiyot bo'lish kerak ekan.
Darhaqiqat, qo'shnisidan xabar oladigan, qo'shnisini och, yupun qoldirmaydigan jamiyat juda taraqqiy etgan, tinch-totuv, ahil jamiyat bo'ladi.
Lekin odamlari qo'shnisining ahvoli bilan ishi yo'q, o'zi esa keragidan ortiq yeb yuradigan jamiyat albatta tanazzulga ketadi, halokatga uchraydi.
Bu yerda Payg'ambarimiz sollallohu alayhi vasallam o'shanday kishilardagi mo'minlik sifatni inkor qilyaptilar. Buni har birimiz juda yaxshi bilishimiz lozim.
Bugungi kunimizda bunday holatlar bor. Shuning uchun qo'ni-qo'shnilardan xabar olib turish, muhtojlariga yordam berib turish mo'minlik burchimizdir.


ShO'RVA SUVINI KO'PROQ QILIB, QO'ShNILARGA ULAShISh

Abu Zarr roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi:
«Mening xalilim sollallohu alayhi vasallam uch narsani vasiyat qilganlar:
Qo'l-oyoqlari kesilgan bir qulga (boshliq qilib tayinlansa), itoat qilish, gapiga quloq solish.
Sho'rva qilsang, suvini ko'p qil. So'ngra qo'ni-qo'shnilarning ahli baytiga nazar sol. Undan ularga ham ulash.
Namozni o'z vaqtida o'qi. Imomni namozni o'qib bo'lgan holda topsang, o'zing o'qib olgansan, bo'lmasa, nafl bo'ladi», dedilar».
Sharh: Rasululloh sollallohu alayhi vasallam ushbu hadisi shariflarida uch muhim ishga tavsiya qilmoqdalar. Bularga alohida e'tibor berish va ularga amal qilish har bir musulmondan matlubdir.
G'ar bir jamiyatda to'g'ri yo'ldagi rahbarga itoat qilish muhim omil hisoblanadi. Shuning uchun musulmonlar jamiyatida bu ishga alohida e'tibor berilgan. Bu holat ko'pgina yaxshiliklarni jalb qilish bilan birga ko'pgina yomonliklarni daf ham qiladi.
Ikkinchi tavsiya qo'shniga yaxshilik qilish haqida. G'ech bo'lmasa, sho'rvaning suvini ko'proq qilib bo'lsa ham qo'shnidan xabar olib turish haqida.
Albatta, bu tavsiyaga amal qilish qo'shnilar orasidagi aloqalarni va ularning orasidagi muhabbat rishtalarni mustahkam bo'lishiga xizmat qiladi.
Gap sho'rva yoki uning ichidagi go'sht yoki suvda emas, balki inson zotiga bo'lgan ehtirom hissida ekanini hamma yaxshi biladi. Bu ish qo'shnilar orasidagi aloqani mustahkamlanib turishiga xizmat qiladi. Oziq-ovqat tanqis paytlarda esa, uning ahamiyati yana ham ziyoda bo'ladi.
Bu hadisi sharifdagi nozik nuqtalardan biri qo'shniga yaxshilik qilish to'g'risidagi nabaviy tavsiyaning musulmonlar rahbariga itoat qilish va namoz kabi ikki ulkan ish orasida kelganidir. Manashuning o'zi qo'shniga yaxshilik qilishga Nabiy sollallohu alayhi vasallam qanchalar e'tibor berganlarini yaqqol ko'rsatib turibdi.
Uchinchi tavsiya namozni vaqtida o'qish kerakligi haqida. Albatta, musulmon shaxs va jamiyat hayotida namozning tutgan o'rni haqida gapirib o'tirishning hojati bo'lmasa kerak. Bu hammaga ravshan haqiqat.
Ammo hadisda namoz haqida kelgan iboralarni aniq tushunish uchun bir oz sharh qilishga to'g'ri keladi.
«Namozni o'z vaqtida o'qi. Imomni namozni o'qib bo'lgan holda topsang, o'zing o'qib olgansan, bo'lmasa, nafl bo'ladi».
Ya'ni, ba'zi sabablarga ko'ra namozni vaqtida o'qib olib masjidga borsang, imom namozni tugatgan bo'lsa, hechqisi yo'q. Chunki, sen o'zing uni o'qib olgansan. Imom tugatgan bo'lmasa, iqtido qilasan va bu senga nafl namoz bo'ladi.
Ushbu hadisdan olinadigan foydalar:
1. Mo'min-musulmonlarning rahbariga itoat qilish lozimligi.
2. O'z taomini ko'proq qilib, qo'shnilar bilan baham ko'rish yaxshi ish ekani.
3. Namozni vaqtida o'qish faziylat ekani.
4. Namozini o'qib olgan odam o'sha namozni o'qiyotgan imomga iqtido qilsa, keyingi namoz uning uchun nafl bo'lishi.
5. Qo'shnining haqiga katta ahamiyat berish kerakligi.

Abu Zarr roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi.
«Rasululloh sollallohu alayhi vasallam:
«Ey Abu Zarr! Sho'rva qilsang, suvini ko'paytirgin-da, qo'shnilaringdan xabar ol yoki qo'shnilaringga ham taqsimlab ber», dedilar».
Sharh: Bu hadisi sharifda qo'shnichilik aloqalarini yaxshilashning eng haqchil omilaridan bir haqida so'z yuritilmoqda. Ko'p narsa talab qilinmaydi. Sho'rvaning suvini mo'lroq qilib, undan qo'shniga ham beriladi.
Gap taomda emas. Gap qo'shniga bo'lgan e'tiborda. Bu muomaladan qo'shni xursand bo'ladi. U ham javob tariqasida yaxshilik qilishga o'tadi. Oqibatda jamiyat a'zolari orasidagi ijtimoiy aloqalar mustahkamlanadi. Bu esa har bir jamiyat uchun juda ham kerakli omildir.


QO'ShNILARNING YaXShISI

Abdulloh ibn Amr ibn Oss roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi:
«Payg'ambar sollallohu alayhi vasallam:
«Alloh taoloning nazdida do'stlarning eng yaxshisi, do'stlariga eng ko'p yaxshilik qiladiganidir.
Qo'shnilarning eng yaxshisi, qo'shnilariga eng ko'p yaxshilik qiladiganidir», dedilar».
Sharh: Demak, qo'shnilarning eng yaxshisi qo'shnilariga eng ko'p yaxshilik qiladigani bo'lar ekan, biz ham ana shunday qo'shnilardan bo'lishga harakat qilishimiz lozim va lobud ekan.
Do'stlar va qo'shnilarning yaxshisini aniqlashda islomiy o'lchovlarni ishga solishimiz kerak. Ularning nasabi, mansabi, molu dunyosi, quvvati va boshqa narsalariga qarab emas, aynan, do'stlari va qo'shnilariga yaxshilik qilishlariga qarab baholashimiz kerakligi.
Ushbu hadisdan olinadigan foydalar:
1. Do'stlarning eng yaxshisi, do'stiga eng ko'p yaxshilik qilishiga qarab belgilanishi.
2. Qo'shnilarning eng yaxshisi, qo'shnisiga eng ko'p yaxshilik qilishiga qarab belgilanishi.


SOLIG' QO'ShNI

Nofe' ibn Abdulhorisdan rivoyat qilinadi:
«Nabiy sollallohu alayhi vasallam:
«Musulmon kishining saodati: Keng maskan, Solih qo'shni va Yaxshi markabdadir», dedilar».
Sharh: Demak, ushbu narsalar baxtli, saodatli kishining bu dunyodagi alomatlaridan ekan.
Rasululloh sollallohu alayhi vasallamdan musulmon kishining saodatiga omil bo'ladigan bir qancha narsalar haqida rivoyatlar sobit bo'lgan. Ushbu hadisi sharif O'shalardan biridir.
Keng maskan kishi saodati omillaridan biri bo'lishi bejiz emas. Albatta, maskan – turar joy odam bolasi umrining ko'p qismini o'tkazadigan yerdir. Umrning eng nozik va mas'uliyatli qismi odamning shaxsiy maskanida o'tadi.
Maskan keng bo'lishi har tomonlama ma'nodadir. Kishi o'zi uyida yashash uchun barcha sharoitlar keng bo'lsa saodatli bo'lishi turgan gap. Umrining ko'p qismi o'tadigan maskan o'zi uchun kerak bo'lgan barcha qulayliklarga keng bo'lsa, albatta, saodat omillaridan bir omil bo'ladi.
Solih qo'shni keng maskanga chambarchas bog'liq omildir. Maskan har qancha keng sharoitli bo'lsa ham, qo'shni yaxshi bo'lmasa, insonning saodati ko'zlangandek bo'lmasligi turgan gap. Chunki, yaxshi uydagi osuda hayot yomon qo'shnining kirdikorlari bilan halovatini yo'qotishi turgan gap.
Shuning uchun ham, solih qo'shni Payg'ambar sollallohu alayhi vasallam tomonlaridan kishi saodati omillaridan biri deb e'lon qilinmoqda.
Yaxshi ulov inson zoti o'z tarixida doimiy ravishda ehtiyoji tushib turgan narsalardan biridir. Insoniyat rivojlanishi jarayonida markablar ham rivojlanib kelmoqda va unga insonning ehtiyoji ortmoqda.
Albatta, inson o'z hayoti davomida markab saodat omillridan biri ekanini doimiy ravishda sezib turadi. Markabsiz hayot o'tkazishni tasavvur qilishning o'zi bugunda mumkin emas.
Shu bois ham Nabiy sollallohu alayhi vasallam yaxshi markabni musulmon kishi saodati omillaridan biri deya e'lon qilmoqdalar.
Alloh taolo barchalarimizga musulmon kishining ushbu saodat omillarini va boshqalarini ato etib, ularning doimiyligini ta'minlagan bo'lsin.
Ushbu hadisdan olinadigan foydalar:
1. Keng maskan musulmon kishi saodati omillaridan biri ekani.
2. Solih qo'shni musulmon kishi saodati omillaridan biri ekani.
3. Yaxshi markab musulmon kishi saodati omillaridan biri ekani.


YoMON QO'ShNI

Abu G'urayra roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi:
«Payg'ambar sollallohu alayhi vasallam:
«Ey Allohim! Men sendan u dunyodagi qo'shnining yomon bo'lishidan panoh tilayman. Bu dunyodagi qo'shnini o'zgartirsa bo'ladi», dedilar».
Sharh: Lekin u dunyodagi qo'shnini o'zgartirib bo'lmaydi. Shuning uchun yomon qo'shnidan panoh so'ralar ekan. Qo'shnining yomon bo'lishi kishining badbaxtligidan bir alomat ekan, chunki uning yomonligidan qo'shnilarning tunu kun halovati yo'q, hayot urish-janjal, xavf-xatar, ko'ngilsizlik bilan o'tadi.

Abu Muso roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi:
«Rasululloh sollallohu alayhi vasallam:
«To kishilar qo'shnisini, aka-ukasini, ota-onasini o'ldirmaguncha qiyomat bo'lmaydi», dedilar».
Sharh: Demak, qo'shnichilik aloqalarining yomonlashishi ham qiyomatning yaqinlashish alomatlaridan biri ekan. Qo'shnilar bir-birini o'ldirsa, bola ota-onasini, aka-ukasini o'ldirsa, qiyomat qoyimning yaqinlashuv alomatlaridan ekan.
Shuning uchun ota-ona, aka-uka, yor-birodar, qo'ni-qo'shnilar bilan nihoyatda yaxshi munosabatda bo'lishga harakat qilish lozim ekan.
Ushbu hadisdan olinadigan foydalar:
1. Qo'shnisini o'ldirish qiyomat alomatlaridan biri ekani.
2. Aka-ukasini o'ldirish qiyomat alomatlaridan biri ekani.
3. Ota-onasini o'ldirish qiyomat alomatlaridan biri ekani.


QO'ShNIGA OZOR BERMASLIK

Abu G'urayra roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi:
«Nabiy sollallohu alayhi vasallamga:
«Ey Allohning Rasuli! Falon ayol kechasi bilan namozda qoim bo'ladi. Kunduzi nafl ro'zalarni tutadi. Yana boshqa falon-falon yaxshiliklarni qiladi, sadaqa qiladi, lekin tili bilan qo'shnilarga ozor beradi», deyildi.
Shunda Rasululloh sollallohu alayhi vasallam:
«U ayolda yaxshilik yo'q. U do'zax ahlidandir», dedilar. Boyagi kishilar:
«Falonchi ayol bo'lsa, farz namozlarini o'qiydi, kiyimlaridan sadaqa qiladi, ammo biror kishiga ozor bermaydi», deyishdi.
Rasululloh sollallohu alayhi vasallam:
«Ana shu ayol ahli jannatlardandir», dedilar».
Sharh: Mana bu hadisi sharifda qo'ni-qo'shnilarga ozor bermaslik, ularni behurmat qilmaslik naqadar zarur ish ekanligi ta'kidlanmoqda. Qo'ni-qo'shnilarga yomon munosabatda bo'lish, ularga ozor berish o'qilgan nafl namozlar, tutilgan nafl ro'zalarni ham yuvib ketib, ularni foydasiz holga keltirib qo'yar ekan.
Shuning uchun qo'shnilari bilan tinch-totuv yashagan, ularga ozor bermagan odam katta baxt-saodatga erishar ekan va ahli jannatdan bo'lar ekan.
Ushbu hadisdan olinadigan foydalar:
1. Qo'shnilarga tili bilan ozor berish kishini do'zaxga kirishiga sabab bo'ladigan omillardan biri ekani.
2. Biror kishiga ozor bermaslik kishini jannatga kirishiga sabab bo'ladigan omillardan biri ekani.

Ummora ibn Ғurobning ammasi Oisha roziyallohu anhodan:
«Ba'zimizni eri xohlasa, jahli chiqib yoki charchab, horib turgan bo'lsa, ko'nmaydi. Bunday qilishda bizga tanglik bormiq» deb so'radi.
«G'a. Albatta, uning haqqi shulki, agar egarning ustida bo'lsang ham man qilma», dedi. Men unga:
«Ba'zan hayz ko'rgan ayollarning eri bilan yotadigan birgina ko'rpa-to'shagi bo'ladi. Boshqa yopinchiqlari bo'lmaydi. Shunda nima qilish kerakq» dedim.
«U holda ayol izorini (lozimini) belidan pastiga yaxshilab bog'lab oladi, birga yotaveradi. Erga izorning ustidagi narsa joiz.
Men senga Payg'ambar sollallohu alayhi vasallam qanday qilganlarini aytib beraman. Bir kecha navbatim kelganda arpadan un qilib, undan xamir qilib, bitta non tayyorladim.
U zot kelib, eshikni yopdilar, namoz o'qiydigan joylariga bordilar. U kishi qachon uxlamoqchi bo'lsalar, eshikni qulflab qo'yardilar. Shuningdek, uxlashdan oldin to'rvalarining og'zini ham, suv idishlarining og'zini ham berkitib qo'yardilar, chiroqni ham o'chirardilar.
Men u kishi qaytib kelsalar nonni yeg'izaman deya intizor bo'lib turdim. Qaytib kelmadilar. Meni uyqu oldi. U zotni sovuq oldi.
U zot yonimga kelib, meni uyg'otdilar va:
«Meni isitib qo'y, meni isitib qo'y», dedilar.
«Men hayz ko'rganman», desam, U zot:
«Mayli, hayz ko'rgan bo'lsang ham, oyoqlaringni kashf qil», dedilar.
Men oyoqlarimni kashf qildim. U zot yuzlarini va boshlarini oyoqlarimga tekkazib, biroz isinib oldilar.
Shu payt uyimizga qo'shnimizning qo'yi kirib kelib qoldi. Qo'y borib, nonni tishlab oldi va qochishga tutindi. Men qimirlagan edim, Rasululloh sollallohu alayhi vasallam uyg'onib ketdilar. Yugurib borib, eshikni to'sib oldim.
Bas, Nabiy sollallohu alayhi vasallam:
«Nonningdan qolganini ol! Qo'shningga qo'yida ozor berma», dedilar».
Sharh: «Qo'shningga qo'yida ozor berma» Payg'ambarimiz sollallohu alayhi vasallamning bu gaplari shu hadisning ushbu bobga kiritilishiga sabab bo'lgan.
Qo'shnining qo'yi kirib qolib, uydagi birgina nonning qolganini olib qochmoqchi bo'lgan. Payg'ambarimiz sollallohu alayhi vasallam Oisha onamiz roziyallohu anho bilan uning yo'lini to'sib, nonni olib qo'yishgan, lekin bu voqea tufayli qo'shniga ozor bermaslikni tayinlagan ekanlar.
Ma'lumki, odatda qo'ni-qo'shnilar orasidagi janjal ko'proq shunaqa narsalardan chiqadi - mol-qo'y qo'shnining ekiniga tegib qo'yadi, bolasi biror narsasini sindirib qo'yadi, ana shunday paytlarda ham qo'shnilarga ozor bermaslik kerak ekanligini ushbu hadisi sharifdan bilib olamiz.
Ushbu hadisdan olinadigan foydalar:
1. Payg'ambar alayhissalomning «agar egarning ustida bo'lsang ham man qilma» deyishlaridan muslima ayollar erlarining jinsiy mayllarini qondirishga alohid e'tibor berishlari kerakligini ko'rsatadi. Bu ishga e'tiborsizlik bilan qarash ko'pgina noxushliklarga, hatto oilalarning buzulishiga sabab bo'lishi mumkin.
2. G'ayz ko'rgan ayollarning eri bilan bir ko'rpada yotishlari joizligi.
3. Erga hayz ko'rgan xotinini izorning ustidan quchoqlashi joizligi.
Oisha onamiz roziyallohu anhoning «arpadan un qilib, undan xamir qilib, bitta non tayyorladim» deyishlari ularning oila xizmatidagi sodda va kamtar hayotlarining namunasi ekani.
4. Uxlashdan oldin eshikni qulflab qo'yish kerakligi.
5. Uxlashdan oldin to'rvalarining og'zini va suv idishlarining og'zini ham berkitib qo'yish kerakligi.
6. Uxlashdan oldin chiroqni o'chirib qo'yish kerakligi.
7. Qo'shnining hayvoniga ham alohida muomala qilish lozimligi.

Abu G'urayra roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi:
«Rasululloh sollallohu alayhi vasallam:
«Kimning qo'shnisi uning yomonliklaridan emin bo'lmasa, jannatga kirmaydi», dedilar».
Sharh: Qo'shnilariga yomonlik qilib yuradigan, qo'shnilari uning yomonligidan qo'rqib turadigan odam jannatga kirmas ekan. Ushbu hadisdan qo'ni-qo'shnilar bilan muomalani yaxshilash, ularga ozor bermaslikni o'rganib olar ekanmiz.


AYoL QO'ShNI AYoLGA QO'YNING TUYoҒINI G'AM ARZIMAS SANAMASIN

Amr ibn Muoz Ashhaliyning momosidan rivoyat qilinadi:
«Menga Rasululloh sollallohu alayhi vasallam:
«Ey mo'mina ayollar! Sizlardan hech bir ayol zinhor va zinhor qo'shni ayolga qo'yning kuygan tuyog'ini ham arzimas sanamasin», dedilar».

Abu G'urayra roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi:
«Rasululloh sollallohu alayhi vasallam:
«Ey muslima ayollar! Ey muslima ayollar! G'ech bir qo'shni ayol qo'shni ayolga qo'yning tuyog'ini ham arzimas sanamasin», dedilar».
Sharh: Buning ma'nosi shuki, bir ayol qo'lidagi kuygan kalla-pochani «Shuni ham qo'shnimga berib o'tiramanmiq» demasin, berish ko'ngliga tushibdimi, shuni bo'lsa ham bersin, arzimas narsa deb sanamasin.
Chunki shu tarzda davom etaversa, inson borib-borib, arziydigan narsani ham bermaydigan bo'lib qoladi. Natijada, qo'ni-qo'shnilar orasida mehr-oqibat yo'qoladi. G'ozirgi kunga o'xshab har kim o'zi bilan o'zi ovora bo'lib qoladi. G'atto qo'shnisi vafot etib qolsa ham bilmay yuraveradi.
Ushbu ma'nodagi hadisi shariflar aynan ayollarga qarata aytilgani katta hikmatga molikdir. Odatda qo'shnilar orasining buzilishi ko'proq ayollar o'rtasidagi bir-birini mensimaslik odatlaridan kelib chiqadi.
Bas, ayollarimiz bu haqiqatni to'la tushunib yetmoqlari va qo'ni-qo'shnilik aloqalarini mustahkamlashda ixlom ila faol qatnashmoqlari lozim.


QO'ShNINING ShIKOYaTI

Abu G'urayra roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi:
«Bir kishi:
«Ey Rasululloh! Mening bir qo'shnim bor, doim menga ozor beradi», dedi.
«Borib, uy anjomlaringni ko'chaga olib chiqib qo'y», dedilar.
U borib anjomlarini chiqardi. Uning atrofiga odamlar to'planishib:
«Nima bo'ldi, nega bunday qilib turibsanq» deb so'rashdi.
«Qo'shnim menga doim ozor berardi, shuni Payg'ambar sollallohu alayhi vasallamga borib, aytuvdim, menga: «Borib, uy anjomlaringni ko'chaga olib chiqib qo'y», dedilar. Aytganlaridek qildim», dedi.
«Ey Alloh, uni la'natlagin, uni xor qilgin!» deya boshlashdi. Bu qo'shniga yetib bordi. U yugurib kelib:
«Jon qo'shni, narsalaringni uyingga olib kir! Allohga qasamki, endi senga ozor bermayman», dedi».
Sharh: Demak, ba'zi vaqtlarda qo'shnidan shikoyat qilish ham joiz ekan. Shikoyatni o'sha jamoaning boshlig'iga qilib, qo'shnini ko'pchilikning, mahalla-ko'yning ta'siri bilan odobga chaqirish usullari ham Payg'ambarimiz sollallohu alayhi vasallamning davrlarida bo'lgan ekan.
Bizda ham bu nabaviy uslub qadimdan qo'llanib kelgan. Qo'shnilar orasida paydo bo'lgan kelishmovchiliklarni ulamolar, mahalla ahli, katta yoshdagi kishilar va tajribali odamlar hal qilib, ularni yarashtirib, ahl inoq bo'lishga chaqirib kelganlar.
Bu narsani yana ham yaxshilash borasida qo'limizdan kelgan choralarni qo'llab borishimiz kerak. O'sib kelayotgan yosh avlodni ham shu ruhda tarbiyalashga ahamiyat bermog'imiz lozim.
Ushbu hadisdan olinadigan foydalar:
1.Rahbarlarga qo'shnidan shikoyat qilish mumkinligi.
2. Odobsiz qo'shniga ta'zir berish uchun jamoatchilikni jalb qilish mumkinligi.
3. Jamiyat a'zolari o'z hamjamiyatlariga e'tibor berishlari, ularning holidan xabar olishlari kerakligi.
4. Jamoatchilik beodob qo'shni haqida tanqid so'zlarini aytishlari mumkinligi.
5. Xatoga yo'l qo'ygan kishi ko'pchilikning gapni qabul qilib o'zini o'nglashi kerakligi.

Abu Juhayfa roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi:
«Bir kishi Rasululloh sollallohu alayhi vasallamga o'z qo'shnisidan shikoyat qildi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam unga:
«Yuklaringni ko'tarib, ko'chaga olib chiqib qo'y, kim o'sha yerdan o'tsa, o'sha yomon qo'shningni la'natlasin», dedilar.
Bas, ko'chadan kim o'tsa, u(yomon qo'shni)ni la'natlab o'ta boshladi. Shunda u Nabiy sollallohu alayhi vasallamning huzurlariga keldi. U zot:
«Odamlardan senga nima yetdiq Albatta, Allohning la'nati odamlarning la'natidan ustindir», dedilar.
Shikoyat qilgan odam:
«Shuning o'zi kifoya qiladi», dedi».
Sharh: Demak, ustidan shikoyat qilingan qo'shni Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning huzurlariga kelib, menga odamlarning la'nati yetdi, endi Allohning la'nati ham yetib qolmasin, deb tavba qilgan. Payg'ambarimiz sollallohu alayhi vasallam shikoyatchi qo'shniga: «Endi uyingga kiraver, qo'shning adabini yedi, tavbasiga tayandi» degan ekanlar.
Ushbu hadisdan olinadigan foydalar:
1. Rahbarga qo'shnidan shikoyat qilish mumkinligi.
2. Qo'shnining zulmi haqida jamoatchilikni ogoh qilish mumkinligi.
3. Zolim qo'shnini jamoatchilik la'natlashi mumkinligi.
4. Zolim qo'shniga Alloh taoloning la'nati bo'lishi.

Ibn Mubashshirdan rivoyat qilinadi:
«Jobir ibn Abdullohdan quyidagilarni eshitdim:
«Bir kishi Nabiy sollallohu alayhi vasallamdan qo'shnisidan shikoyat qilmoqchi bo'lib keldi. U rukn bilan maqomning o'rtasida o'tirgan edi, Nabiy sollallohu alayhi vasallam kelib qoldilar.
G'aligi odam u Zotni maqomning oldida, odamlar janoza o'qiydigan joyda oppoq kiyimli bir odam bilan tik turganlarini ko'rdi. Rasululloh sollallohu alayhi vasallam kelganlarida u:
«Ey Allohning Rasuli! Sizga ota-onam fido bo'lsin, siz bilan maqomda turgan oppoq kiyim kiygan odam kimq» deb so'radi.
«Sen uni ko'rdingmiq» dedilar.
«G'a», dedi.
«U holda juda ko'p yaxshilikni ko'ribsan, sen ko'rgan o'sha zot Robbimning elchisi, Jabroil alayhissalom edi. U menga qo'shni haqida shunchalar tavsiya qildiki, hattoki unga meros belgilasa kerak, degan gumonga bordim», dedilar».
Sharh: Bu hadisda ham qo'shnisiga ozor berganlarga nasihat bor ekan. Jabroil alayhissalom bir kishi qo'shnisining ustidan shikoyat qilayotgan paytda kelib, Ka'baning oldida turib Rasululloh sollallohu alayhi vasallamga qo'shnining haqqi to'g'risida ko'pgina vasiyatlar qilib ketgan ekan.
Bu hol ham Islomda qo'shnining haqi qanchalar ulug' ekaniga yana bir dalildir.
Ushbu hadisdan olinadigan foydalar:
1. Rahbarga qo'shnidan shikoyat qilish mumkinligi.
2. Rasululloh sollallohu alayhi vasallamning huzurlariga Jabroil alayhissalom oq kiyimli odam shaklida kelganlari.
3. Jabroil alayhissalom oq kiyimli odam shaklida kelganlarida oddiy odamlarga ham ko'ringanlari.
4. Katta kishilardan siz bilan turgan kim edi qabilidagi savol so'rash mumkinligi.
5. Jabroil alayhissalomni odam shaklida ko'rgan shaxs ko'p yaxshilikni ko'rgan bo'lishi.
6. Qo'shnining haqi merosxo'rning haqiga yaqin ekani.


OZOR BERIB, QO'ShNISINI KO'ChIShGA MAJBUR QILGAN KIShI

Savbon roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi:
«U kishi: «Ikki kishi o'zaro urishib qolib, uch kundan ortiq gaplashmay yursa, ulardan biri halokatga uchraydi.
Agar ikkovi ham bir-biriga gapirmay, gina saqlab vafot etsa, ikkovi ham halokatga uchraydi.
«Bir odam qo'shnisiga zulm qilsa, qahr ko'rsatib qo'shnisini ko'chib ketishga majbur qilsa, albatta, u halok bo'ladi», degan ekanlar».
Sharh: Urishib qolgan ikki shaxsdan biri gapirib, ikkinchisi gaplashmasa, o'sha gaplashmagani halokatga uchrar ekan.
Ikkovi ham dushmanlikda bardavom bo'lib, bir-birini kechirmay, uzr so'ramay o'lib ketsa, ikkoviyam halokatga uchrab, do'zaxga tushar ekan.
Qo'shnisiga zulm qilib, unga qahr ko'rsatib ko'chib ketishga sabab bo'lgan yomon qo'shni ham halokatga uchraydi. Qiyomat kunida uning oqibati nihoyatda yomon bo'lar ekan.
Ushbu hadisdan olinadigan foydalar:
1. Ikki kishi o'zaro urishib qolganda uch kundan ortiq gaplashmay yurishlari mumkin emasligi.
2. Urishib qolganlardan biri gapirib, boshqasi gapirmasa, gapirmagani halokatga uchrashi.
3. Agar ikkovi ham bir-biriga gapirmay, gina saqlab vafot etsa, ikkovi ham halokatga uchraydi.
4. Qo'shnisiga zulm qilib, qahr ko'rsatib uni ko'chib ketishga majbur qilsa, albatta, u halok bo'lishi.

YaHUDIY QO'ShNI

Mujohid roziyallohu anhudan rivoyat qilinadi:
«Abdulloh ibn Amr roziyallohu anhuning oldida edim. Uning xizmatchisi qo'y so'yib, uning terisini shilayotgan edi. Shunda u kishi:
«Ey g'ulom! Qo'yni so'yib bo'lgandan keyin, yahudiy qo'shnimizdan boshlagin», dedi.
Shunda o'sha yerdagilardan biri:
«Yahudiydanq! Alloh seni ahli salohdan qilsin», dedi.
«Albatta, men Nabiy sollallohu alayhi vasallamning qo'shnining haqqi haqidagi vasiyatlarini eshitganman. G'atto uni merosxo'r qilib qo'yarmikanlar, deb o'ylab qolganmiz», dedi».
Sharh: Ushbu rivoyatda qo'shnining haqi uning musulmon bo'lishiga bog'liq emasligi ochiq-oydin ko'rinib turibdi. Mashhur sahobiy Abdulloh ibn Amr roziyallohu anhu uylarida qo'y so'yish boshlanishi bilan xizmatchiga mazkur qo'yning go'shtidan berishni unutmaslikni qayta-qayta ta'kidlashlari bejiz emas.
O'sha paytda ham ba'zi kishilar musulmonlar bilan aloqada bo'lgan yahudiylarning dushmanliklari e'tiboridan bularga yaxshilik qilib bo'lmaydigan degan fikrda bo'lganlari rivoyatdagi kishining Abdulloh ibn Amr roziyallohu anhuning gaplaridan ajablanishi misolida ko'rinib turibdi.
G'a, oddiy insoniy o'lchovda ularga yaxshilik qilib bo'lmasligi turgan gap. Ammo Islom Alloh taoloning dini va insonning nuqsonlarini to'ldirib turadi.
Shuning uchun Payg'ambar sollallohu alayhi vasallam bu haqdagi ta'limotlarida qo'shnining haqi to'g'risida o'ta ta'kidli gaplarni aytganlar. Demak, qo'shnining qo'shni bo'lgani uchun haqi bor. Uning dini, millati va qabilasidan qat'iy nazar.
Shuningdek, qo'shni fosiq va fojir bo'lsa ham uning haqi borligi o'z-o'zidan ma'lum bo'ladi. Fosiq va fojir qo'shniga yaxshilik qilish o'tgan salafi solihlarimizning odatlarida bo'lgan.
Abu G'anifa o'ta parhezkor va taqvodor bo'lishi bilan birga xatokorlarga nisbatan keng ufqli edi. Uning kechasini mastlik bilan o'tkazadigan qo'shnisi bor edi. U bor ovozi bilan baqirib:
Zoye qildilar. Qandoq yigitni zoye qildilar.
Og'ir kunda kerakli, himoyachini zoye qildilar.
deb qo'shiq aytib chiqar edi. Uning ovozi kechasi bilan Abu G'anifaning oromini buzib chiqar edi.
Bir kecha mazkur qo'shnining ovozi chiqmay qoldi. Tong otganda Abu G'anifa surishtirib uning mastligi tufayli qamalib qolganini bildi. Voliyning huzuriga borib uni qamoqdan ozod qildi.
Ikkovlari qaytib kelishayotganlarida Abu G'anifa unga:
«Ey yigit! Seni zoye qildikmiq» dedi.
«Yo'q. Muhofaza qildingiz. Alloh ajr bersin!» dedi u.
Abu G'anifa bilan birga bo'lgan o'sha yigit ichishni tashladi, ilm halqalarining a'zolaridan bo'ldi va oxiri Kufaning faqihlaridan biriga aylandi».
Ushbu hadisdan olinadigan foydalar:
1. Musulmon shaxsda musulmonmas qo'shnining ham haqi borligi.
2. O'ziga yetgan moddiy narsalardan qo'shniga ham berib turish kerakligi.
3. So'yilgan qo'yning go'shtidan yahudiy qo'shniga berilgani.
4. Ilmli kishilar qo'shnining haqini boshqalarga eslatib turmog'i zarurligi.
5. Qo'shnining haqi merosxo'rning haqiga yaqin ekani.

XULOSA

Imom Buxoriy rahmatullohi alayhi «Al-Adab Al-Mufrad» kitobiga kiritgan qo'shni muomalasi madaniyatiga oid rivoyatlar bilan tanishib bo'lganimiizdan keyin bu masala bo'yicha oyat va hadislar juda ham ko'pligini yana bir esga olib qo'yishimiz kerak bo'ladi.
Ammo bu kitobdagi kelganlarining o'zi ham bir olamga tatigulikdir. Kishilar ushbu ta'limotlardan bir oz bo'lsada xabar topib, ularga amal qilganlarida qo'shnilar orasidagi ko'ngilsizliklar barham topar edi.
G'ozirgi kunimizda ham dinini mahkam tutgan mo'min-musulmonlar bu masala bo'yicha kelgan ta'limotlarga qo'ldan kelganicha amal qilib, uning yaxshiliklaridan bahramand bo'lib kelmoqdalar. Qo'shni haqqiga rioya qilgan mahalla va jamiyatlarda ko'pgina muammolar o'z-o'zidan hal bo'lib kelmoqda.
Ammo, ming afsuslar bo'lsinkim, ba'zi holatlarda qo'shnichilik aloqalarida, qo'shnilarning bir-birlari bilan bo'lgan muomalalarida Islom ta'limotlari unutilib qolayotgani ham yo'q emas. Albatta, bunday holatlarda ko'ngilsizlik va noxushliklar yuzaga chiqadi. Mahalla va jamiyatning tinchi buziladi.
Avval bexabar bo'lsak, eni xabardor bo'ldik. Ushbu ta'limotlarga asta-sekin, qadamma qadam amal qilishga o'taylik. Ularni hayotmizga tatbiq qilib yaxshiliklaridan bahramand bo'laylik. Qo'shnilarning ahli-inoq, o'zaro ehtirom, bir-biriga mehribonlik asosida tinch-totuv va saodatli yashashlariga nima yetsin!

Bakhadyr Tiler, 27-02-2010 01:11 (ссылка)

Без заголовка


Bakhadyr Tiler, 27-02-2010 01:10 (ссылка)

Без заголовка


Bakhadyr Tiler, 27-02-2010 01:09 (ссылка)

Без заголовка


Bakhadyr Tiler, 18-02-2010 00:57 (ссылка)

Без заголовка

Метки: namozingni oz vaqtida bitir

В этой группе, возможно, есть записи, доступные только её участникам.
Чтобы их читать, Вам нужно вступить в группу